Een nieuw type rotonde

De rotonde Gruttoplein in Bodegraven vertoond al geruime tijd tekenen van slijtage. De reden dat deze slijtage zo zwaar is, is dat vrachtwagens die de rotonde 3/4 nemen (linksafslaan) behoorlijk wringen in de bocht. Het asfalt vormt ruggen, de trottoirbanden brokkelen af.

Het gevoel bekroop me dat voor deze problematiek een goede oplossing zou moeten zijn. Daarbij was het ook de bedoeling dat de doorstroming wat zou verbeteren, want vrachtwagens moeten er nu terug naar zo'n 10 à 15 km/h. Dat kan het overige verkeer aardig ophouden.

Om te beginnen maar even twee afbeeldingen om aan te geven waar ik aan denk. Links zien we een traditionele rotonde, rechts een 'RSK-rotonde'. In het ontwerp heb ik geprobeerd om het ruimtebeslag gelijk te houden. Dat is gelukt, met name door meer gebruik te maken van de ruimte die normaal op gaat aan het eiland in het midden. Het probleem van de 3/4-beweging voor linksafslaand verkeer is verholpen, ook zijn de bochten voor al het afslaand verkeer vloeiender. De bochtencombinatie voor het rechtdoorgaand verkeer zijn ongewijzigd ten opzichte van de normale rotonde, echter is de beweging gespiegeld.

Twee zaken vallen op:

Hierboven de ligging van deze rotonde in Bodegraven. Aan de noordzijde sluit op deze rotonde de Grutto aan. De Grutto is een belangrijke afvoer voor verkeer uit de woonwijk 'Broekvelden'. Tegenover de Grutto ligt de Europaweg, die via industrieterrein 'Broekvelden' naar N11 en A12 leidt.

In oost-west-richting loopt de Broekveldselaan over deze rotonde. Aan de westzijde komt deze uit op de Goudseweg, die aan de zuidkant leidt naar N11 en A12. Ook leidt deze Goudseweg naar het station en het centrum.

Aan de oostzijde fungeert de Broekveldselaan als de oostelijke ringweg van Bodegraven. Deze leidt naar de derde rijnbrug, het dorp Nieuwerbrug en het centrum. Ook zijn hier aansluitingen naar industrieterreinen 'Broekvelden' en 'Groote Wetering'.

De indruk die ik op basis van eigen ervaring heb van de verkeersstromen:

Het nieuwe ontwerp van deze rotonde leidt er toe deze twee hoofdstromen van elkaar losgelegd worden. Ook belangrijk is, dat naar de Grutto vrijwel alleen personenwagens rijden, terwijl de Europaweg veel vrachtverkeer kent. Zo ontstaan als het ware twee niet met elkaar conflicterende corridors. De overige richtingen zijn zonder noemenswaardige zwaardere hinder dan nu ook begaanbaar.


Hierboven is de bedoelde schade te analyseren aan de hand van beelden en een illustratie. De randen op het middeneiland brokkelen af, en er ontstaan ruggen in het asfalt. Deze verlagen niet alleen het rijcomfort, maar zijn ook gevaarlijk voor motor- en scooterrijders!